Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności i Klauzuli Informacyjnej.

W jaki sposób wyszukiwanie głosem może wspomóc marketing?

Wyszukiwanie głosem staje się coraz popularniejsze dzięki pomocy ze strony cyfrowych asystentów takich jak Siri czy Cortana. Podczas gdy ich zastosowania prywatne są oczywiste, warto zastanowić się przez chwilę co oznaczają one dla naszych biznesów oraz ich zespołów marketingowych. Wykorzystanie tej technologii nie jest tak proste jak wpisanie danej frazy w silnik wyszukiwania, ustalenie najefektywniejszych słów i bazowanie na nich swojej analityki.


Częścią różnicy są używane przez nas słowa oraz struktury zdań. Przykładowo, starając się znaleźć kto jest obecnym szefem Amazon.com (jest to Jeff Bezos) wpiszemy w wyszukiwarce "amazon ceo". Jednakże podczas korzystania z wyszukiwania głosem najpewniej skorzystamy z bardziej intuicyjnej formy - takiej, jaką wykorzystujemy w codziennych rozmowach. Jesteśmy więc bardziej skłonni spytać się "kto jest szefem amazona?", zamiast po prostu rzucić słowami kluczowymi. Analiza konwersjonalnego języka jest więc wyjątkowo istotna, jeśli chcemy osiągnąć oczekiwany przez nas poziom wygody. Kto z nas w końcu nie chciałby kontrolować swoich urządzeń na poziomie znanym z filmów sci-fi?

W jaki więc sposób tworzymy treści oraz ustalamy strategię SEO dla komunikacji głosowej?

Po pierwsze, strategia lokalna jest bardzo istotna. Nawet 22% osób wykorzystuje tę metodę wyszukiwania w celu znalezienia informacji czy biznesów znajdujących się w ich pobliżu.

Posiadanie listingu w Google Moja Firma z pewnością ułatwi Ci pozyskiwanie nowych klientów, szczególnie biorąc pod uwagę, że wyszukiwania lokalne nie są mocno powiązane z użytymi słowami. Zadeklarowanie swojej firmy oraz utrzymywanie aktualnego profilu to świetny sposób na przekonanie potencjalnych odwiedzających, że bierzesz to co robisz na poważnie.

Podczas gdy optymalizowanie słów kluczowych jest istotne, ważnym jest również wzięcie pod uwagę, że frazy różniąsię od tych używanych w piśmie. Jednym sposobem na zdecydowanie które z nich mogą być przydatne jest zapisywanie tych, którymi często posługują się klienci którzy do Ciebie dzwonią - w końcu rzeczywistość jest najlepszym punktem odniesienia, czyż nie?

Jeśli tworzysz stronę FAQ, użyj rzeczywistych pytań. Pokusa wykorzystania słów kluczowych pasujących Twojemu SEO jest silna, ale w przypadku pytań głosowych nie przyniesie to rezultatu którego oczekujesz. Najlepszym wyjściem byłoby użycie naturalnie brzmiących pytań i odpowiedzi, oraz umieszczenie najpopularniejszych z nich na tej samej stronie, aby najłatwiej było do nich dotrzeć.

Sponsorowane wyniki wyszukiwania istnieją zarówno w tradycyjnych silnikach wyszukiwania, jak i w tych opartych o technologię głosową. Podczas szukania pobliskich meksykańskich restauracji byłoby bez sensu, gdyby cyfrowy asystent wyczytywał listę 10 lokacji. Komu by się chciało? W tym wypadku, najprawdopodobniej wygra opcja sponsorowana. Może to budzić pewne wątpliwości, ponieważ organiczne wyniki wyszukiwania mogą zostać bezpośrednio wypchnięte przez te które zostały opłacone. Kto powiedział, że reklamy nie mogą istnieć również w wyszukiwarkach głosowych?

Kolejnym problemem może być to, że wszystkie odpowiedzi muszą zostać Ci odczytane. Może być to lekko przeszkadzające, prawda? Cóż, wyobraź sobie ilość reklam z którą spotykasz się na co dzień na różnych stronach i w wyszukiwarkach. O ile nie korzystasz z oprogramowania blokującego reklamy, to prawdopodobnie przyzwyczaiłeś się już do przemykania po nich wzrokiem w przeciągu milisekund. W przypadku wyszukiwania głosowego nie będzie to możliwe, biorąc pod uwagę że będą one trwały kilka sekund, a Ty nie będziesz miał pewności czy są to rzeczywiste wyniki czy reklamy.

Jest całkiem prawdopodobnym, że w niedalekiej przyszłości wyszukiwania głosowe będą dokonywane również przy pomocy rzeczywistości rozszerzonej lub wirtualnej. Wyświetlanie ekranu wyników lub kontrolowanie go poprzez wymienione technologie to tylko jedne z potencjalnych zastosowań. Produkty takie jak Google Glass czekają tylko na odpowiedni rozwój technologii (a w tym swoją szansę), aby wejść do komercyjnego użytku. Możliwe jest nawet, że w przyszłości zastąpią nam one ekrany smartfonów.

Biorąc pod uwagę potencjał tej technologii, absolutnie koniecznym jest pilnowanie najnowszych trendów jej dotyczących, oraz próbowanie aby znaeźć odpowiedni balans pomiędzy nią a standardowymi sposobami promowania naszej strony. Przystosowanie się do obu na pewno będzie wymagało trochę wysiłku, ale na pewno się opłaci.

Social WiFi