Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności i Klauzuli Informacyjnej.

Personalizacja treści - jak zająć się potrzebami Twoich odbiorców

Content marketing jest bardzo ważny, jednak wymaga on dotarcia do odpowiedniej grupy odbiorców. W jaki sposób możemy wykorzystać ich dane do zautomatyzowania procesu personalizacji w celu zapewnienia im unikalnych doświadczeń?


Po pierwsze, czym jest marketing oparty na danych?

Krótko mówiąc, marketing oparty na danych polega na używaniu danych klientów w celu zapewniania odpowiednich informacji opartych na preferencjach oraz zainteresowaniach odbiorców. W swojej najbardziej podstawowej formie był on używany od lat - a w niektórych sytuacjach, nawet od wieków. Proces wybierania grupy docelowej jest, w swojej istocie, oparty właśnie na tym.

Dlaczego więc przykładamy do niego tak dużo uwagi, skoro korzystamy z niego od dawna? Cóż, w tym czasie technologia zmieniła się na tyle, by pozwolić nam z łatwością używać go w praktyce. Szczegółowe bazy danych z tysiącami lub milionami wpisów, tagowanie, zautomatyzowana optymalizacja czy targetowanie treści to tylko kilka z idei, które wyłoniły się w ciągu kilku ostatnich lat, zmieniając sposób w jaki postrzegamy dane.

W dużej mierze uczyniło to naszą pracę o wiele łatwiejszą - mamy teraz możliwość ustawienia odpowiedniej grupy docelowej pod dowolną zawartość w bardzo prosty sposób. Z drugiej strony, zarządzanie tym procesem jest teraz jeszcze trudniejsze. Nie mamy już wymówki dokorzystania ze zwykłego "wydaje mi się" zamiast twardych danych.

Dlaczego personaluzacja jest potrzebna?

Według firmy Gartner do roku 2018 biznesy które w pełni poświęciły się personalizacji będą wyprzedzać w sprzedaży te, które tego nie zrobiły o 20%. Dwadzieścia procent. Dla wielu z nich będzie to oznaczało różnicę pomiędzy utrzymaniem się nad wodą a upadkiem. Nawet podstawowe dane demograficzne - takie jak płeć czy wiek - mogą z łatwością pomóc nam zawęzić grono potencjalnych odbiorców. O wiele prościej jest wyświetlać oferty ubraniowe, jeżeli wie się, że osoba odwiedzająca naszą stronę jest mężczyzną w wieku lat 26.

Personalizacja opiera się w większości na statystyce. Zależnie od Twojego sektora działalności będzie Ci zależało na różnych czynnikach na podstawie których będziesz segmentował swoją bazę danych. W każdym razie, im bliżej trafisz w ich rzeczywiste preferencje, tym większą masz szansę na dokonanie sprzedaży.

Gdzie możemy zobaczyć personalizację doświadczeń klientów?

Jednym z najlepszych przykładów są usługi online takie jak Amazon. Fakt że funkcjonuje on również jako sklep internetowy poza swoimi innymi produktami sprawia, że nadaje się doskonale. Produkty które przeglądasz, wybierane kategorie oraz odwiedzane strony pomagają firmie stworzyć profil Twoich zainteresowań oraz środowiska.

Zapewne widziałeś sekcję "polecane dla Ciebie", która pokazuje się podczas przeglądania strony produktu. To właśnie część personalizacji - usługa rozpoznaje czego szukasz i podpowiada Ci inne możliwości które mogą Cię zainteresować bazując na Twojej dotychczasowej podróży po stronie.

Według Demand Metric, 80% marketerów uznaje spersonalizowane treści za bardziej efektywne niż ich tradycyjne odpowiedniki.

Cały proces jest całkowicie zautomatyzowany. Naturalnie wciąż wymaga on komponentu ludzkiego w celu zarządzania oraz tworzeniu strategii, jednak jeśli wszystko zostało już ustawione i działa jak należy, reszta działa jak w zegarku. Wraz ze wzrostem testów A/B, rekomendacji opartych na zachowaniach klienta, zautomatyzowanych mailingów oraz systemów CRM nie możemy już sobie pozwolić na zapewnianie każdemu tego samego doświadczenia. Zamiast tego, musimy skupić się na tworzeniu wielu ścieżek, którymi użytkownicy będą mogli podążać.

Z jakimi wyzwaniami spotykamy sie podczas wdrażania personalizowanej treści?

Głównymi przeszkodami według badania Demand Metric są te, która są jednocześnie najtrudniejsze do pokonania: brak technologii (59% ankietowanych) oraz brak możliwości lub zasobów (również 59%).

Interesująco, trzecim najczęściej zgłaszanym problemem jest brak potrzebnych danych, z wynikiem 53%. Później następuje spory skok w dół, sięgając 28% na czwartej pozycji - personalizacji będącej "zbyt trudną", co można z łatwością naprawić rozwiązując pierwsze 3 problemy. Jeśli masz wystarczająco dużo ludzi i danych, oraz odpowiednie zaplecze technologiczne do wykorzystania ich, poziom trudności drastycznie spadnie. Rozwiązania takie jak Social WiFi również mogą pomóc w zbieraniu danych oraz zapewnianiu podstaw do segmentowania ich.

Wiele może się jeszcze stać w tym kontekście. Być może w przyszłości, dzięki zaawansowanemu uczeniu się maszyn będziemy w stanie tworzyć jeszcze bardziej rozwinięte rozwiązania. Jeśli jednak chodzi o zapewnianie spersonalizowanego podejścia do tworzenia treści, większość marketingowców zgadza się, że jest to dobra droga.

Social WiFi