Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności i Klauzuli Informacyjnej.

Jak rozpocząć przygodę z social media: Kilka prostych kroków

W ostatnich latach media społecznościowe stały się jednym z głównych sposobów marketingu. Ta zmiana spowodowała sporo napięć na rynku, powodując że firmy prześcigały się w zwiększaniu swojej obecności zanim konkurencja ich wyprzedzi. Jedną z głównych zalet tego sposobu komunikacji jest możliwość stworzenia kompleksowego sposobu wchodzenia w interakcję ze swoimi klientami. Ułatwia to wytworzenie więzi pomiędzy nimi a marką, skutkując większą lojalnością użytkowników.


Skoro już ustaliliśmy że może być to przydatne, to w jaki sposób rozpocząć zwiększanie naszej obecności w social media?

1. Zidentyfikuj swoją grupę docelową

Tak łatwo powiedzieć, tak trudno zrobić. Do kogo próbujesz dotrzeć? W jaką grupę celuje Twoja marka? Może się okazać, że Twoja publika niekoniecznie pasuje do tego co sobie wyobrażałeś. To nic złego, ale prawdopodobnie będziesz musiał albo przystosować się do nowej sytuacji, albo zmienić swoje treści lub produkt, by dotrzeć do innej grupy.

Kiedy już będziesz miał jasno ustalone z kim wchodzisz w interakcję, będziesz musiał dowiedzieć się o nich tak dużo jak możliwe. Jakie są jej zainteresowania? Jak się zachowują? Jakie wartości wyznają? Wszystkie te rzeczy odnoszą się do konkretnych grup docelowych. Pochodzący z pokolenia millennialsów student najpewniej będzie miał inne zainteresowania i poglądy niż biznesmen w średnim wieku.2) Ustal swój główny portal społecznościowy

Potem przychodzi czas na zdecydowanie na którym z mediów skupisz się w pierwszej kolejności. Oczywiście nic nie powstrzymuje Cię przed korzystaniem z nich wszystkich, jednak różnią się one dość znacznie w tym jak są wykorzystywane oraz (czasami) do kogo starają się dotrzeć. Może więc okazać się, że jeden z nich jest bardziej zbliżony do Twoich potrzeb.

Facebook jest bez wątpienia największym i najpopularniejszym portalem społecznościowym, w 2015 roku wykorzystywanym przez ponad 72% wszystkich dorosłych z dostępem do internetu. To dosyć uniwersalna platforma, pozwalająca na wiele sposobów tworzenia i udostępniania treści oraz znalezienie praktycznie dowolnej publiki.

Instagram jest zdominowany przez millennialsów, z ponad 55% użytkowników należącymi do przedziału wiekowego 18-29. Jeśli Twoja treść jest przeznaczona dla młodych dorosłych, to zdecydowanie jest to miejsce, które powinieneś rozważyć. Używa się go sporo inaczej niż Facebooka, wykorzystując zdjęcia jako główny element newsfeeda. Jest on również bardziej popularny pośród kobiet niż mężczyzn - 38% tej pierwszej grupy posiada konto, w porównaniu do ledwo 26% tej drugiej.

Twitter głównie skupia się wokół młodych dorosłych z obszarów miejskich, a korzysta z niego nawet 24% pełnoletnich użytkowników internetu. Od innych portali społecznościowych odróżnia go fakt, że wrzucane posty (czyli tweety) są ograniczone do 140 znaków (z czego obrazki oraz cytaty innych tweetów nie wliczają się w limit).

LinkedIn to platforma zdominowana przez wykształconych profesjonalistów z okolic miejskich, w której największą grupę (32%) stanowią użytkownicy w wieku 30-49 lat. Jeśli planujesz dotrzeć do osób z doświadczeniem zawodowym, to będzie to najlepsze miejsce. LinkedIn jest dość specyficzny z racji bycia nastawionym głównie na kontakty biznesowe, a nie udostępnianie wydarzeń z życia codziennego jak reszta opisanych w tym artykule portali.

31% użytkowników ma z kolei konto na Pinterest. Większość z nich stanowią kobiety, z zatrważającą przewagą 45% do 17% mężczyzn. Jeśli jest to grupa na której Ci zależy, to w połączeniu z jego popularnością (która, zauważmy, jest większa niż Twittera) może być to jeden z najlepszych wyborów. Niestety jednak forma wyrazu Pinterestu, oparta głównie na zdjęciach, nie daje wiele dowolności w kwestii wrzucanej zawartości.

2. Ustal realistyczne cele

Bądźmy szczerzy - szansa na otrzymanie tysiąca "lajków" w ciągu miesiąca jest raczej niewielka. Nie oznacza to, ze media społecznościowe nie są warte Twojego czasu, ani że nie można na nich polegać. Wzrost popularności wymaga po prostu cierpliwości oraz stałości. Jeżeli będziesz wrzucał dobre treści wystarczająco często, w końcu uda Ci się dotrzeć do ludzi, którzy zainteresują się Twoją stroną - a to właśnie Ci powinni mieć dla Ciebie największe znaczenie.

Jasne, sam wzrost liczb na profilu wygląda zachęcająco. Nie negujemy też tego, że wpływa on na sposób, w jaki inni postrzegaja strony. Warto jednak pamiętać, że kluczowym jest kontakt z osobiami, które mogą potencjalnie zostać przekonwertowane w stałych i usatysfakcjonowanych klientów.

3. Co wrzucać?

Wspomniałem o dobrej treści. Warto więc byłoby wyjaśnić co to oznacza w kwestii social media. Zastanów się dlaczego ludzie używają konkretnego portalu. Najbardziej popularnym jest Facebook, więc użyjmy go jako przykładu. Jego głównym celem jest umożliwienie ludziom komunikowania się ze znajomymi w oparciu o prawdziwe dane osobiste. Oczywiście, znajdą się również fanpage, grupy czy prześmiewcze profile, ale stanowią one relatywnie małą część usługi w porównaniu z miliardami użytkowników. Jeśli będziesz próbował stałego pitchowania, wrzucania non-stop reklam oraz treści marketingowych wychwalających Twój produkt, to ludzie szybko zdecydują się przestać obserwować Twoją stronę. Okazjonalne materiały promocyjne nie zaszkodzą, mogą nawet pomóc, ale powinny być krótkie i brzmieć naturalnie. Ludzie są wybredni jeśli chodzi o zawartość feedu na swoich stronach głównych - szczególnie ci, którzy używają go częściej niż raz dziennie - i nie reagują dobrze na spam.

Rodzaj treści, które powinieneś umieszczać na swojej stronie zależy od Twojej grupy docelowej. Młodsze osoby, takie jak nastolatkowie czy studenci zazwyczaj dobrze reagują na treści humorystyczne i lifestyle'owe. Zajęci pracą profesjonaliści będą preferować krótkie i treściwe informacje związane z interesującymi ich kategoriami.

Postaraj się używać tak mało tekstu jak możesz. Ludzie szybko przewijają swoje feedy, a tekst (szczególnie, jeśli nie jest odpowiednio sformatowany) nie przykuwają zbytniej uwagi. Dobrym pomysłem jest załączyć zdjęcia lub firmy jako główny środek przekazu, jednocześnie dodając do niego tylko krótki opis czy komentarz.

4. Odpowiadaj na feedback

Jeśli wrzucasz dobre oraz interesujące treści, to prawdopodobnie masz już więcej niż kilku obserwujących. Świetnie! Niektórzy z nich mogą zacząć komentować lub udostępniać Twoje posty, dodatkowo zwiększając Twoją ekspozycję, ponieważ informacja o tym pojawi się również na feedzie ich znajomych.

Media społecznościowe to jeden z najbardziej wydajnych sposobów na przyciąganie klientów do Twojego biznesu. Wykorzystywanie ich w pełni nie jest prostą sprawą, ale zdecydowanie jest warte zachodu.

Social WiFi