Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności i Klauzuli Informacyjnej.

Beacony

Beacon, czyli mini transmiter Bluetooth

Nazwa pochodzi od angielskiego słowa oznaczającego latarnię morską. Jest to świetna analogia, doskonale pokazująca sposób działania. Tak jak latarnia, beacon nadaje sygnał, który informuje znajdujące się w zasięgu smartfony o jego obecności. Jest on zwykle nadawany kilka razy na sekundę i może być odbierany przez urządzenia wyposażone w specjalnie stworzoną do tego celu aplikację.


Prostota budowy

Beacon nie jest skomplikowanym urządzeniem. Po rozebraniu jego podstawowej wersji na części zobaczymy zaledwie kilka komponentów: procesor, radio i baterię. Całość mieści się w dłoni, a kosztuje jedynie niewielkie pieniądze - cena jednego nadajnika to pomiędzy 60 a 100 zł.

Technologie

Beacon używa standardu Bluetooth 4.0, z którym kompatybilne są wszystkie nowoczesne smartfony. Dzięki zastosowaniu technologii Bluetooth Low Energy (BLE), urządzenie może wytrzymać na jednej baterii nawet rok w zależności od częstości i mocy nadawanego sygnału. Nowsze wersje są w stanie czerpać energię z fal elektromagnetycznych, dzięki czemu nie wymagają wymiany baterii.

Jak to działa?

Wyobraźmy sobie, że jesteśmy w centrum handlowym, w którym sklepy wyposażone są w beacony. Każdy z nich nadaje sygnał, który posiada unikalny identyfikator. Gdy poruszając się po centrum zbliżymy się do któregoś, nasza aplikacja otrzyma wysłane przez niego ID.

Co dzieje się potem?

Od tego momentu wszystko zależy od aplikacji. Może ona przesłać nam ofertę danego sklepu, wyświetlić jego promocje czy pokazać aktualne kupony.


Dlaczego beacon?

Czy nie wystarczy GPS?

Jak widać, główną funkcją beaconów jest ustalenie lokalizacji smartfona poprzez poinformowanie go o swojej obecności. Czy nie dałoby się zrobić tego za pomocą innej technologii, na przykład GPS? Tu właśnie leży podstawa sukcesu tych urządzeń. Znalazły one miejsce w branży lokalizowania smartfonów, gdzie świetnie się sprawdziły.

Dotychczasowe technologie nie zapewniały nam aż tak precyzyjnej informacji o położeniu w szczególności w zadaszonych miejscach (indoor positioning), które są szczególną słabością systemów GPS.

Na koniec kilka interesujących zastosowań:

Muzea i wystawy

Tutaj beacon mógłby pełnić funkcję przewodnika. W połączeniu z tą technologią, przystosowana aplikacja może wyświetlać przy każdym eksponacie ciekawostki o nim oraz jego autorze. Użytkownik nie musiałby martwić się ręcznym wyszukiwaniem informacji w sieci, a jedynym wymaganiem byłoby znalezienie się w pobliżu dzieła.

Samoobsługowa restauracja

Aplikacja dzięki beaconom może rozpoznać w jakiej restauracji i przy jakim stoliku się znajdujemy. Pozwala to na złożenie zamówienia i dokonanie płatności w dogodny sposób, a obsługa otrzyma informacje, dzięki którym dostaniemy swoje zamówienie całkowicie bez kontaktu z kelnerem.

Reklama, niewidzialna smycz dla dzieci od Nivea

Niekonwencjonalną reklamą może pochwalić się Brazylijski oddział Nivei. Do akcji użyli prasy skierowanej do kobiet, aplikacji mobilnej i właśnie beaconów. W gazetach pojawiły się reklamy na całą stronę, z których można było wyrwać opaski zawierające urządzenie. Mogły one być założone dziecku na rękę, a powiązana aplikacja umożliwiała ciągły wgląd w odległość malucha od rodziców, dzięki czemu mogli oni spędzać czas spokojnie.

Więcej artykułów:

Social WiFi