Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności i Klauzuli Informacyjnej.

Mapy cieplne ruchu klientów dzięki mobilnym urządzeniom z WiFi

Analiza przepływu klientów w sklepie, galerii handlowej, czy pasażerów na lotnisku, stacji kolejowej i w podobnych obiektach pozwala uzyskać wiele wartościowych danych. Możemy oszacować stopień konwersji wystawy sklepu, znaleźć rzadko uczęszczane części sklepu, czy wąskie gardła w ruchu pasażerów. Bardziej zaawansowane systemy pozwalają nawet kategoryzować użytkowników po płci i przedziale wiekowym. Jak to się robi?

Mapa cieplna ruchu w sklepie

Wykrywanie obecności i triangulacja położenia urządzenia mobilnego możliwa jest poprzez WiFi, jak i Bluetooth. Wystarczy, że urządzenie mobilne ma włączone radio WiFi by zdradziło swoją obecność nasłuchującemu routerowi. Mając co najmniej trzy takie routery można triangulować położenie urządzenia. Nie jest to łatwe ze względu na ilość czynników wpływających na moc sygnału WiFi, niemniej dopracowane systemy są w stanie dość dokładnie nanieść położenie klienta na mapę sklepu.

W przypadku Bluetooth wykorzystuje się beacony do nawigacji i precyzyjnego pomiaru odległości, ale można też wykorzystać samo włączone i aktywne radio Bluetooth do wykrycia obecności urządzenia - podobnie jak dla WiFi.

Dostępne na rynku rozwiązania integrują różne pomysły na analizę zebranych danych. Systemy tego typu można użyć do badania współczynnika konwersji - np. ile osób przeszło obok wystawy, a ile z nich weszło do sklepu. Idąc dalej można rzutować dane z triangulacji na siatkę sklepu - stworzy to mapę cieplną prezentującą popularność poszczególnych miejsc w sklepie. Może to być przydatne w lepszym zagospodarowaniu przestrzeni sklepowej, czy np. targetowania promocji w odpowiednich miejscach. Mając dane w czasie (footfall) można powiązać je z dniem tygodnia, wydarzeniem, czy np. pogodą. Możliwości analizy jest wiele.

W przypadku budynków i różnego rodzaju dużych obiektów triangulacja może zostać użyta do określania głównych ścieżek, po których przemieszczają się użytkownicy obiektu. Może to być przydatne w określaniu wąskich gardeł lub miejsc na np. panele reklamowe, których popularność można poprzeć danymi z triangulacji.

Centrum handlowe może mieć własną sieć WiFi złożoną z kilkudziesięciu access pointów. Taka siatka może wystarczyć do wystarczającej triangulacji klienta w budynku. W przypadku sklepów, nawet relatywnie dużych hipermarketów ilość access pointów może być niewystarczająca, a instalacja dodatkowych może być niepraktyczna - ze względów kosztowych, czy małych odległości. Z pomocą może przyjść Internet rzeczy. Rozwiązania tego typu są raczej kwestią niedalekiej przyszłości - sieć mikrokontrolerów WiFi nasłuchujących i wysyłających dane do usługi analizującej dane. Koszty są niższe, a efektywność wzrasta dzięki gęstej siatce prostych odbiorników radiowych.

Do analizy ruchu można użyć nie tylko protokołów radiowych. Dostępne są rozwiązania oparte o kamery monitoringu - z odpowiednim oprogramowaniem można liczyć ludzi, a także rozpoznawać płeć i przedział wiekowy po zdjęciu twarzy. Tego typu rozwiązania obejmą też ludzi bez urządzeń mobilnych z włączonymi radiami WiFi/Bluetooth. Wadą jest konieczność posiadania odpowiednio rozbudowanego systemu monitoringu. Także reakcja klientów na obecność takiego systemu może być negatywna.

Niezależnie od wybranego rozwiązania pozyskane dane i mapy cieplne mogą stanowić bardzo wartościowe narzędzie do analizy i optymalizacji biznesu.

Warte przeczytania:

Social WiFi