Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności i Klauzuli Informacyjnej.

Dlaczego centra handlowe i sklepy potrzebują map cieplnych?

Właścicieli centrów handlowych i sklepów często zastanawia, które obszary są najczęściej uczęszczane przez ich klientów. Jak zazwyczaj poruszają się po budynku? Które półki odwiedzają? Wiedza o tym gdzie i jak docierają odwiedzający pozwala zwiększyć twoje możliwości marketingowe, napędzając w ten sposób sprzedaż. Rozwiązaniem są mapy cieplne, pozwalające na stworzenie obrazu pokazującego ruchy klientów na podstawie wykorzystywanych przez nich urządzeń.

zdjęcie ludzi przechodzących alejką w centrum handlowym

Jakie są zalety systemów lokalizacji?

53% klientów jest skłonnych do udostępniania swojej lokacji w celu otrzymywania trafniejszych ofert reklamowych (Forbes). Pokazuje to, że ludzie są skłonni do powiedzenia ci gdzie się znajdują, o ile będzie to dla nich korzystne.

Analizowanie ścieżek używanych przez odwiedzających pozwala ci ustalić, które sklepy są najbardziej popularne, gdzie spędzają oni najwięcej czasu oraz w jakim miejscu ułożyć twoje towary, aby były łatwo dostępne. Wiedza o tym, które obszary są najbardziej zatłoczone pozwoli ci wysłać tam dodatkowych członków obsługi w celu polepszenia doznań twoich klientów, zwiększając w ten sposób szansę dokonania przez nich zakupu.

Mapy cieplne ruchu pozwalają również na wyznaczanie miejsc, w których najlepiej usytuować w centrum handlowym “wyspy” czy reklamy. Pozwala to na wybranie takiej lokalizacji, która będzie przyciągała uwagę największej liczby odwiedzających, zwiększając footfall i pomagając w ten sposób zwiększyć sprzedaż.

Mapy cieplne pojawiły się na rynku już jakiś czas temu. Używają one różnych technologii, takich jak WiFi czy aplikacje mobilne połączone z Beaconami.

Beacony oraz WiFi – dwa sposoby na analizowanie położenia

Beacony to narzędzia wykorzystujące Bluetooth Low Energy (BLE) w celu wysyłania lub otrzymywania informacji z urządzeń przenośnych. Pozwala to na skontaktowanie się z klientami, gdy tylko odwiedzą oni poszczególny dział lub nawet półkę w twoim sklepie. Samo rozwiązanie jest dostępne w formie małych, zasilanych baterią wielkości monety przyrządów, nie kosztuje wiele i wymaga bardzo małych ilości energii. W celu funkcjonowania wymaga ono jednak odpowiedniej aplikacji mobilnej. Wykorzystując Beacony do lokalizacji należy zastosować co najmniej kilka urządzeń, które będą ze sobą współpracować. Technika ta odznacza się większą dokładnością niż alternatywa w postaci Wi-Fi.

Kolejną opcją jest wykorzystanie w tym celu sieci Wi-Fi. Wykorzystanie tej technologii w celu wykrywania lokalizacji może mieć parę form. Pierwszą z nich jest wykorzystanie istniejącej infrastruktury sieci WiFi, która w połączeniu z zainstalowaną na urządzeniu użytkownika aplikacją mobilną pozwoli na ustalenie jego pozycji. Sposób działania jest tu bardzo podobny jak w przypadku Beaconów. Drugą opcją jest wykorzystanie specjalnie dostosowanych routerów, które odbierają i analizują sygnał ze sprzętu zaopatrzonego w Wi-Fi. Rozwiązanie to nie wymaga posiadania aplikacji po stronie użytkownika. Niezależnie od wybranego rozwiązania, technologia ta może skutkować dodatkowymi kosztami. Jeśli właściciel obiektu nie posiada wystarczającej ilości urządzeń, lub jego urządzania nie są wyposażone w odpowiednie mechanizmy do analizy sygnału, to będzie on musiał wyłożyć dodatkowe środki na infrastrukturę. Oba rozwiązania są również mniej dokładnie niż Beacony – mają tolerancję błędu rzędu kilku metrów.

To rozwiązanie ma również korzyści w sytuacji, w której promujesz darmowy dostęp do swojej sieci. Tworzy to dodatkową wartość dla odwiedzających i pozwala na dalsze polepszanie wyników ze sprzedaży – klienci, którzy używają swoich urządzeń podczas przebywania w sklepie mają o 20% większą konwersję (Deloitte), a udostępnianie im WiFi jest świetną zachętą do korzystania z internetu.

Dodatkowo, infrastruktura WiFi pozwala to na wykorzystanie usługi takiej jak Social WiFi w celu komunikowania się z nimi i wysyłania im kuponów, informacji o najnowszych promocjach lub towarach, czy dawania im możliwości ocenienia swojej wizyty. Pozwala ona również pozostać z klientami w kontakcie nawet po ich wizycie.

Mapy cieplne oraz inne usługi lokalizacyjne zyskują na znaczeniu razem z rosnącą liczbą użytkowników urządzeń mobilnych w sklepach i centrach handlowych. Stają się one coraz bardziej potrzebne w sytuacji, w której smartfony zyskują coraz większą część ruchu w internecie, a klienci coraz częściej wymagają darmowego, nielimitowanego dostępu do sieci.

Social WiFi